Jak zacząć przygodę z fotografią produktową?

Z poprzedniego wpisu dowiedzieliście się czym jest fotografia produktowa oraz do czego jest wykorzystywana. Dziś poznacie odpowiedzi na pytania dotyczące początków przygody z fotografią produktową. Wyjaśnię co można, a czego nie można robić podczas robienia zdjęć przedmiotom. Zacznijmy od podstawowego pytania:

Fotografia produktowa – jak zacząć?

Jeśli wydaje Ci się, że dobra fotografia produktowa powstaje w profesjonalnym studiu fotograficznym przy użyciu drogiego sprzętu, to masz rację – wydaje Ci się 😀 No dobrze, naprawdę masz rację. Ale musisz wiedzieć również, że profesjonalne zdjęcie produktu wcale nie musi być zrobione przy użyciu wyszukanego aparatu i drogiego obiektywu. Twoja przygoda z fotografią produktową może rozpocząć się bez konieczności wydawania fortuny na sprzęt. Zatem jak zacząć przygodę z fotografią produktową?

Przed przystąpieniem do pracy

Zanim zaczniemy wykonywać profesjonalne fotografie produktowe należy odpowiednio zaplanować pracę. Potrzebne nam będą:

  • Przedmiot, który chcemy sfotografować,
  • Tło,
  • Statyw,
  • Aparat lub smartfon,
  • Lampa błyskowa lub inne źródło oświetlenia,
  • Głowa pełna pomysłów 😉

Opisany wyżej zestaw startowy w zupełności wystarczy by zrobić pierwszą fotografię produktową. Gotowi? No to zaczynamy!

Po pierwsze: produkt

Najważniejszym elementem przygody z fotografią produktową jest… fotografowany produkt! 🙂 To chyba oczywiste 😉

Aby spotęgować wrażenia estetyczne odbiorcy należy na samym początku zadbać o odpowiednie przygotowanie przedmiotu do sesji zdjęciowej, czyli najzwyczajniej w świecie trzeba ten przedmiot… Wyczyścić! Taki zabieg przed sesją zdjęciową trwa chwilę, a pozwoli zaoszczędzić wielu godzin żmudnego usuwania niedoskonałości podczas postprodukcji zdjęć.

Czysty produkt od razu prezentuje się lepiej.

Tło w fotografii produktowej

Przygotowanie odpowiedniego tła jest pierwszym krokiem na drodze do robienia profesjonalnych zdjęć produktowych. W zależności od fotografowanego przedmiotu i tego, co chcemy wyrazić poprzez fotografię, zdjęcie możemy wykonać na jednolitym, nieskazitelnym tle albo z wykorzystaniem otoczenia natury lub nietypowej scenerii. W studiu fotograficznym najczęściej stosuje się jednolite tła w kolorze białym lub czarnym, które nie odbijają światła lampy błyskowej. Użycie takiego tła sprawi, że fotografowany produkt będzie wyglądał profesjonalnie.

Bez względu na użyte przez nas tło fotografowany przedmiot musi dominować na fotografii – odbiorca nie może mieć problemów ze zidentyfikowaniem oglądanego przedmiotu.

W przypadku drobnych przedmiotów idealnym tłem będzie biała kartka formatu A4. Dla większych produktów należy zaopatrzyć się np. w rolkę papieru do plotera. W przypadku jeszcze większych produktów warto pomyśleć o zakupie profesjonalnego, dużego tła wraz z niezbędnym statywem.

Małe przedmioty można fotografować na kartce formatu A4.

Czy statyw przy fotografii produktowej jest naprawdę potrzebny?

Produkt, który chcemy sfotografować, znajduje się na właściwym miejscu, tło zostało rozstawione, w reku trzymamy aparat. Czy możemy już wykonać nasze pierwsze zdjęcie produktowe? Zdecydowanie nie!

Aby zapewnić najwyższą jakość wykonanych przez nas zdjęć produktowych musimy na każdym kroku zatroszczyć się o najdrobniejszy szczegół. Najczęściej popełnianym błędem jest fotografowanie produktów „z ręki”.

Choć reportaże z wielu sesji zdjęciowych wykonuje się bez statywu, fotografia produktowa jest tą dziedziną fotografii, która bez statywu nie ma racji bytu. Statyw może być duży, standardowy, lub mniejszy, tzw. „stołowy”. Umieszczenie aparatu na statywie skutkuje wyeliminowaniem niepożądanych drgań podczas robienia zdjęć. Wykonując fotografie produktowe w ten sposób będziemy mieli pewność, że będą należycie ostre.

Jeśli jednak ostrość fotografii produktowej nie będzie nas satysfakcjonowała będziemy musieli użyć wężyka spustowego. Co to jest wężyk spustowy? Wężyk spustowy to nic innego jak drugi spust migawki w naszym aparacie z tą różnicą, że jest umieszczony na kablu. Można by było zadać pytanie:

Po co mi wężyk spustowy skoro spust migawki w aparacie działa poprawnie?

Zadanie wężyka spustowego polega na tym, że pozwala zrobić zdjęcie bez dotykania aparatu. Takie rozwiązanie eliminuje ryzyko poruszenia aparatem w chwili naciśnięcia spustu migawki.

Co zrobić jeśli nie posiadamy wężyka spustowego?

Wężyk spustowy można zastąpić samowyzwalaczem. W ustawieniach naszego aparatu bądź smartfona ustawiamy jego wartość na „2s”. Tyle czasu powinno wystarczyć by aparat, po wciśnięciu spustu migawki, ponownie zastygł w bezruchu.

Jaki aparat wykorzystać w fotografii produktowej?

Szeroka oferta modeli aparatów fotograficznych może przyprawić nas o zawrót głowy. Jedna, druga, kolejna marka, a każda z nich oferuje dziesiątki modeli. Który z nich będzie najlepszy do fotografii produktowej?

Na szczęście do fotografii produktowej nie potrzebujemy jednego z najdroższych modeli aparatów cyfrowych. Najważniejszą cechą urządzenia jest jego… cena. Do fotografii produktowej można z powodzeniem wykorzystać najtańsze modele aparatów fotograficznych, a nawet smartfon.

Dużo ważniejsza jest odpowiedź na pytanie:

Jaki obiektyw wykorzystać w fotografii produktowej?

W fotografii produktowej nie ma miejsca na zabiegi artystyczne. Wykonane przez nas zdjęcia muszą oddawać rzeczywisty wygląd fotografowanego przedmiotu. Dlatego przysłona o wartości f/1.4 czy nawet f/2.0 nie wchodzi w grę. Najlepsze rezultaty osiągniemy fotografując z wykorzystaniem przysłony f/4.5.

Oprócz wartości przysłony ważna jest również ogniskowa naszego obiektywu. Chowamy do plecaka wszelkie obiektywy szerokokątne (również tzw. „fish-eye”). Do fotografii produktowej używamy obiektywów typowo reporterskich, o ogniskowej rzędu 35 mm lub 50 mm. Większa wartość ogniskowej przyczyni się do zwiększenia głębi ostrości na wykonanej fotografii, co może negatywnie wpłynąć na rzeczywiste odwzorowanie fotografowanego przedmiotu. A tego byśmy chcieli uniknąć, prawda?

Jakie oświetlenie w fotografii produktowej będzie najlepsze?

Fotografując z wykorzystaniem światła zastanego bardzo szybko może okazać się, że jego kierunek, kąt padania lub intensywność w żadnym stopniu nie pomagają nam wykonać profesjonalnego zdjęcia przedmiotu. W takiej sytuacji musimy zaopatrzyć się w zewnętrzne źródło światła. Mogą to być lampy światła ciągłego lub lampy błyskowe.

Lampy światła ciągłego różnią się mocą oraz temperaturą barwową. Odpowiednio dobrane mogą emitować światło słoneczne, co pozwoli na odwzorowanie rzeczywistych kolorów fotografowanego produktu.

Lampy błyskowe wyzwalają w chwili robienia zdjęcia tzw. „flesz”. O ile oferują możliwość regulacji siły błysku, o tyle temperatura barwowa jest jedna i nie może ulec zmianie.

W przypadku obu źródeł światła pomocna może okazać się blenda dyfuzyjna. Jej zadaniem jest odbijanie i zmiana kierunku światła, co pozwala odpowiednio oświetlić fotografowany produkt oraz uniknąć prześwietlonych miejsc na wykonanej fotografii.

Sztuczki w fotografii produktowej

Z marketingowego punktu widzenia ważne jest oddanie wrażeń towarzyszących obcowaniu z fotografowanym przedmiotem. Chodzi tu o dostarczenie odczuć takich jak mokro, sucho, zimno, ciepło itp. O takie odczucia należy zadbać jeszcze przed wykonaniem fotografii.

Jeśli fotografujemy butelkę z napojem możemy zatroszczyć się o kilka kropel wody na etykiecie. Jeśli fotografowany produkt cechuje połysk warto wykonać fotografię ustawiwszy go na gładkiej powierzchni. Produkty, które mają coś wspólnego z ciepłem, można fotografować w świetle o wysokiej temperaturze barwowej.

Tak nacechowane fotografie produktowe są w stanie powiedzieć bardzo dużo o przedstawionych na nich produktach, podkreślają jego cechy i wywołują określone emocje oraz odczucia.

Kilka kropel wody na butelce perfum zwiększa atrakcyjność zdjęcia.

Wykonaliśmy zdjęcia produktowe. Co dalej?

Po zakończonej produktowej sesji zdjęciowej należy wykonane zdjęcia poddać tzw. postprodukcji. Nie chodzi tu o wykonanie zabiegów mających znaczny wpływ na odbiór zdjęcia. Na początku należy wykonać selekcję, czyli usunąć te zdjęcia, które wiemy że nam się nie przydadzą. Następnie w ramach postprodukcji warto zadbać o odpowiedni kadr wykonanych fotografii. Lekka korekta kontrastu lub cieni w programie graficznym przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności zdjęcia. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku!

Podsumowanie

Jeśli chcecie spróbować swoich sił w fotografii produktowej musicie pamiętać, że potrzebna jest duża ilość czasu i cierpliwości. Nie wykonamy dobrych zdjęć za pierwszym razem. Często okazuje się, że spośród setek fotografii jesteśmy w stanie wybrać dosłownie kilka naprawdę fajnych ujęć.

Widząc dobrze zrobione zdjęcie produktu uśmiech sam ciśnie się na usta. Uświadamiamy sobie wtedy, że

Dobre zdjęcie produktowe jest jak Rafaello – wyraża więcej niż 1000 słów.

Mam nadzieję, że niniejszy artykuł wyjaśnił na czym polega fotografia produktowa oraz jak wykonać pierwsze profesjonalne zdjęcie produktowe.

Przepisy na ciekawe fotografie produktowe

W następnym wpisie uchylę rąbka tajemnicy i udzielę kilku wskazówek pozwalających wykonać ciekawe fotografie produktowe 🙂