Przejdź do treści

Czym jest fotografia produktowa?

W internecie spotykasz fantastyczne fotografie różnych przedmiotów. Chciałbyś być autorem zdjęć, które przyciągają klientów do Twojego sklepu? Marzysz o idealnej fotografii umieszczonej na swoim blogu? Zapraszam do lektury niniejszego artykułu poświęconego fotografii produktowej.

Fotografia produktowa – co to jest?

Fotografia produktowa to dziedzina fotografii, która skupia się na wykonywaniu zdjęć produktom. Jej głównym zadaniem jest przedstawienie fotografowanego przedmiotu w sposób naturalny i jednocześnie atrakcyjny. W związku z tym fotografia produktowa powinna zachować oryginalne proporcje fotografowanego przedmiotu i jego naturalny kolor jednocześnie wzbudzając zachwyt i chęć posiadania oglądanego przedmiotu.

Do czego wykorzystywana jest fotografia produktowa?

Wiemy już czym jest i na czym polega fotografia produktowa. Pojawiają się teraz następujące pytania:

W jakim celu wykonuje się fotografie produktowe? Jakie jest ich przeznaczenie, zastosowanie?

Fotografie produktowe wykorzystuje się w wielu miejscach – w sklepach internetowych, na portalach aukcyjnych, w reklamach, gazetach, ulotkach itp. Produkt przedstawiony w atrakcyjny sposób przykuwa uwagę odbiorcy – a to już połowa sukcesu na drodze do zainteresowania ofertą, które może przeistoczyć się w sprzedaż usługi lub produktu! Im lepsze zdjęcie oferowanego produktu tym większe szanse na jego sprzedaż. Nie wierzycie? Otwórzcie Wasz ulubiony portal aukcyjny i zwróćcie uwagę na fotografie oferowanych przedmiotów. To niesamowite jak duży wpływ na sprzedaż mają zdjęcia!

Fotografia produktowa w znacznym stopniu decyduje o atrakcyjności sprzedawanych przedmiotów.

Czy można zarabiać na fotografii produktowej?

Wiemy już, że dzięki fotografii produktowej możemy w znacznym stopniu zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży oferowanego przez nas przedmiotu. Dzieje się tak ponieważ zdjęcia od bardzo dawna stanowią mocną kartę przetargową przy wszelkiego rodzaju transakcjach gotówkowych. Czy można zatem sprzedawać również same zdjęcia? Tak, można!

Sprzedaż zdjęć

Zdjęcia wykorzystywane są praktycznie wszędzie – reklamy, gazety, blogi, artykuły prasowe to tylko kilka przykładów miejsc, do których mogą trafić fotografie. Jednak droga na szczyt nie jest łatwa – będziemy musieli dołożyć wielu starań aby nasze zdjęcia były rozpoznawane i np. trafiały na okładki prestiżowych czasopism. W takim razie jak zdobywać doświadczenie w robieniu fotografii produktowej?

Banki zdjęć

Na początku przygody z fotografią produktową warto zainteresować się bankami zdjęć. Oczywiście nie chodzi o zakup zdjęć produktowych z tych banków, tylko o sprzedaż tych zdjęć za pośrednictwem takich banków.

Każdy bank zdjęć ma własne, ściśle określone zasady przyjmowania fotografii. Najważniejsze wymogi stawiane wobec zdjęć umieszczanych w bankach zdjęć to:

  • wysoka rozdzielczość,
  • bezbłędna ostrość,
  • zachowanie zasad prywatności ludzi i miejsca.

Jak widać stawiane przed autorami zdjęć wymagania są dosyć wysokie, ale przekłada się to na wysoką jakość zdjęć dostępnych w bankach zdjęć. Sprostanie takim wymaganiom z pewnością pozytywnie wpłynie na nasze umiejętności fotograficzne.

W bankach zdjęć bardzo często kupowane są pozornie niewiele znaczące zdjęcia.

Produktowa sesja zdjęciowa – cena

Produktowa sesja zdjęciowa, podobnie jak każda inna sesja, powinna być odpowiednio wyceniona przed rozpoczęciem realizacji zlecenia. Możemy się zastanawiać:

Ile kosztuje wykonanie fotografii produktowej?

Jednak na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Każda sesja absorbuje nasz czas, który spędzamy na sesji, a później na postprodukcji. Realizując fotograficzną sesję zdjęciową w studiu ponosimy koszty eksploatacji lokalu oraz wszelkiego sprzętu (którego najczęściej wcale nie ma mało). Koszt wykonania zdjęcia każdy z nas musi oszacować sam.

Wykonanie profesjonalnej fotografii produktowej to nie lada wyzwanie.

Podsumowanie

Głównym zadaniem fotografii produktowej jest oddanie wrażeń, jakie w rzeczywistości towarzyszą obcowaniu z produktem przedstawionym na fotografii. Przedstawiony produkt powinien być oświetlony w naturalny sposób z zachowaniem jego wszelkich proporcji i odpowiedniej perspektywy. Wykonanie fotografii produktowej można zlecić firmie zajmującej się tym zawodowo, ale nie będzie to konieczne. Praktyczne porady dotyczące początków przygody z fotografią zostaną opisane w następnym wpisie.

Już niebawem pojawi się kolejny wpis na temat fotografii produktowej – do zobaczenia!